Partnerbijdrage – Zichtbaarheid is voor bedrijven één van de belangrijkste manieren van marketing en branding. Er zijn verschillende manieren om te doen. Je kunt natuurlijk betaalde advertenties inzetten op zoekmachines en social media, maar er zijn ook offline mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld eens aan sponsoring van een (lokaal) sportevenement. Het biedt jou als ondernemer de kans om je zakelijke netwerk uit te breiden tijdens dit soort evenementen of om een nieuwe doelgroep te bereiken.
Kies het sponsorpakket dat bij je past
Om in de spotlight te staan bij het evenement is het belangrijk om vooraf te bepalen wat voor soort sponsoring te wilt doen. Er zit natuurlijk een groot verschil tussen een naamsvermelding op de website of echt het sponsoren van een team bijvoorbeeld. De meeste sportevenementen werken met vaste sponsorpakketten, dus kies het gewenste pakket dat bij je budget en begroting past.
Opvallende promotiematerialen
De meeste evenementen staan vol met vlaggen en spandoeken. Denk bijvoorbeeld aan een rij beachflags die bij de entree staan. Direct een kans om jouw logo of bedrijfsnaam op terug te laten komen. Het is vaak de kunst om je bedrijfsnaam en logo op een aantal plekken terug te laten komen. Hoe vaker dat gebeurd hoe sneller men jouw bedrijf en logo herkent. Daarnaast creëert het ook een gezelligere sfeer.
Denk ook aan het inzetten van mascottes, waar kinderen mee op de foto kunnen. Of wellicht dat er een DJ of zanger aanwezig kan zijn om het publiek tussen de wedstrijden door op te zwepen. Het zijn net de punten die zo’n dag maken of kraken.
Vraag naar een sponsorbijeenkomst
Het is per evenement verschillend, maar in sommige gevallen worden er ook bijeenkomsten georganiseerd voor sponsoren en partners. Dat kan in aanloop naar het evenement zijn of juist op de dag zelf. We zouden een ieder adviseren om hier zeker naar te vragen. In sommige gevallen is er ook een aparte ruimte voor sponsoren waar men rustig kan kijken naar de sport. Maar is het ook een kans voor sponsoren om met elkaar in gesprek te geraken.
Moet jij een sponsorbijeenkomst organiseren? Denk er dan aan om alles duidelijk af te zetten. Zorg dat het voor sponsoren direct duidelijk is waar zij zich kunnen melden en welke looprichtingen zij moeten volgen. Denk ook aan een roll-up banner met alle informatie van het event of tijdschema. Daarnaast kan je bezoekers en sponsoren van de nodige informatie voorzien middels flyers en posters.
Vergroot het bereik met influencers
Durf ook de samenwerking op te zoeken met andere partijen. Denk bijvoorbeeld aan het inzetten van influencers op het evenement. Zij kunnen dan de hele dag content voor jou maken die jij later op meerdere kanalen kunt gebruiken. Het is een uitgelezen kans om het bereik van jouw merk en bedrijf online te laten groeien. Je kunt ze bijvoorbeeld verslag laten doen van het evenement of een prijs laten uitreiken. Dankzij het grote bereik trekt het ook mensen aan. Wellicht is het zelfs wel mogelijk om een ‘meet and greet’ te organiseren. Dat is met name voor de jongere doelgroep een goede reden om naar het evenement te komen.
Bekijk altijd goed welke opties het beste bij jou en je bedrijf passen. Het is natuurlijk extra leuk als je zelf ook raakvlakken hebt met de sport die deze dag wordt uitgeoefend. Dan heb je direct goede redenen om gesprekken aan te gaan.