LEEK – Vandaag, vrijdag 12 januari 2018, vond de nieuwjaarsreceptie van de Bedrijvenvereniging Leek (BVL) plaats in de Borg Nienoord. De heer Jan van der Laan heeft daar de BVL Jaarprijs uitgereikt na een mooi optreden van de 8-jarige Violist Quinten van Brummen.
Smidts Autogroep is onderscheiden met de BVL Jaarprijs van 2017! De commissie, die de opdracht voor de BVL heeft uitgevoerd, heeft Ford Smidts unaniem voorgedragen. Vorig jaar won Smeding B.V. de BVL jaarprijs en in 2015 was de winnaar Score. Na de prijsuitreiking en een toespraak door directeur Menno Smidts met daarin een terugblik van 150 jaar Smidts Autogroep konden de vele aanwezige ondernemers genieten van een lopend buffet.
De BVL Jaarprijs is een stimulans voor bedrijven om goed ondernemerschap te tonen. Elk jaar wordt de keuze steeds lastiger, omdat er steeds meer goede bedrijven in Leek komen aldus het bestuur.
Lees onder de fotogalerij een verhaal met daarin de karakteristieken van het familiebedrijf Smidts Autogroep.
Foto’s: Jordi Haverdings/InfoLeek.nl
Hoe een oud familiebedrijf omgaat met uitdagingen
Het autobedrijf Smidts is een oud familiebedrijf dat in 2017 maar liefst 150 jaar bestaat. Ontstaan in 1867 in Tolbert met de aankoop van een smederij door Mente Smidts. Sinds 2008 staat de vijfde generatie aan het stuur met Menno Smidts. Vijftig jaar geleden, in 1968, werd Smidts dealer van Ford voor het Westerkwartier en Noordenveld. Smidts is er in geslaagd om steeds in te spelen op veranderingen in de markt en heeft zich ontwikkeld tot een speler van formaat in de regio in en rondom de stad Groningen met de wortels in Tolbert, gemeente Leek.
Heden ten dage heeft de Autogroep Smidts vier vestigingen:
– Smidts Tolbert, Ford dealer plus Shell benzinestation;
– Smidts Roden, Ford dealer plus Profyle Car en Tyrecenter;
– Boerhof Groningen, Ford en Nissan dealer plus ABS Schadeherstelbedrijf;
– Boerhof Sappemeer, Ford dealer plus Profyle Car en Tyrecenter.
Smidts levert inmiddels een breed palet aan diensten op het vlak van mobiliteit met dealerschap Ford en Nissan, schadeherstel, specialist in autobanden en onderhoud van alle automerken en levering van brandstoffen voor auto’s.
Inspelen op veranderingen in de markt. In 2012 heeft Smidts een grote slag geslagen door het veel grotere Boerhof in Groningen en Sappemeer over te nemen. Hand gewogen is de verhouding tussen Smidts en Boerhof 1 : 2. Schaalvergroting is ook in de autobranche aan de orde van de dag. Uitgangspunt voor Smidts is dat ondanks die schaalvergroting de lokale verankering voorop staat.
Menno Smidts kreeg lucht van het voornemen van Boerhof om te verkopen en hij begreep heel goed dat het in zijn sector een kwestie is van ‘eten of gegeten worden’ en dat ‘het huis van de buurman maar één keer te koop staat.’ Door op het goede moment te acteren bij Harrie Boerhof is Smidts er in geslaagd met deze overname een grote omzetgroei te realiseren.
Smidts heeft dus vier vestigingen met 80 personeelsleden op de loonlijst. Het verloop onder het personeel is zeer laag en recentelijk heeft een medewerkers van de vestiging Tolbert zijn vijftig jarig dienstverband gevierd. De omzet bedraagt ongeveer 35 miljoen euro en de financiële positie is solide.
Smidts heeft een prima relatie met Ford Nederland, maar dat laat onverlet dat de eisen die aan de franchisenemer worden gesteld steeds scherper worden. Ford wil maximale greep op het verkoopkanaal houden en heeft daartoe ook allerlei financiële prikkels ingebouwd tot aan eisen aan de verlichting in de showroom. Het is zaak om continue op de kosten te letten. De marges zijn zondermeer fragiel. Deze context vereist het scherp aan de wind zeilen en alles uit je ondernemerschap te halen.
Zoals gezegd is het belangrijk om in te spelen op veranderingen in de markt. Smidts heeft daarvoor de basis gelegd. Naar de toekomst toe zal de auto die rijdt op benzine of diesel uiteindelijk verdwijnen. Smidts verwacht dat het snel zal gaan. Nissan is daarin verder dan Ford. In februari 2018 komt de Nissan Leaf uit die al stevig verkocht wordt. Vanaf 2020 neemt het elektrische autorijden een vlucht. Eerst in hybride vormen, later volledig elektrisch. Eerst met een accu, later op waterstof. Smidts is er klaar voor.