De ideale flexibele werkplek inrichten: 3 tips

Partnerbijdrage – Als je kantoor met de huidige trend meegaat en, al dan niet onder invloed van de pandemie, is veranderd in een flexibele werkplek, dan bestaat de kans dat je naar een kleiner pand verhuist. Misschien kun je daardoor het aantal bureaus verminderen en meer archiefkasten aanschaffen om documenten beter op te kunnen bergen. Maar als medewerkers niet meer dagelijks naar kantoor komen en geen vaste werkplek meer hebben, kan het naast de logistieke puzzel best een uitdaging zijn om het kantoor praktisch in te delen. Kun je wel wat tips gebruiken voor het inrichten van je nieuwe flexplekken op kantoor? Lees ze hier!

Kies voor ergonomie
Het voordeel van flexplekken is dat je minder ruimte nodig hebt voor bureaus en individuele werkplekken. Het nadeel is dat de werkplekken die je aanbiedt, aan de behoeften van verschillende personen moeten voldoen. Kies dan ook voor veelzijdige, multifunctionele meubels, zoals verstelbare bureaus en bureaustoelen. Op deze manier kunnen werknemers hun werkplek snel en effectief naar hun eigen wensen instellen. Onderzoek ook mogelijke bijkomende ergonomische eisen als je flexibele werkplekken gaat inrichten en zet de juiste ergonomische hulpmiddelen in. Als werknemers vanwege de flexplekken bijvoorbeeld vaker gebruik gaan maken van laptops in plaats van vaste PC’s, bedenk dan dat volgens de Arbowet een los toetsenbord gebruikt moet worden bij gebruik van meer dan twee uur per dag.

Creëer extra opbergruimte
Op een werkplek waar de inloop groot is en veel gerouleerd wordt door verschillende medewerkers, zijn goede opbergmogelijkheden van cruciaal belang om de orde te bewaren. Schaf bijvoorbeeld extra kasten aan en kies voor bureaus met opbergvakken. Als alles een duidelijke, vaste plek heeft, is de kans het grootst dat medewerkers papieren en kantoorartikelen op de juiste manier opbergen. Op die manier gaat er zo min mogelijk onnodige tijd verloren aan het zoeken naar spullen en waarborg je de veiligheid van belangrijke documenten. Ook is het aan te raden om bijvoorbeeld in een archiefkast postvakken te integreren voor werknemers, waar ze hun spullen in kwijt kunnen nu ze geen eigen bureau meer hebben.

Voorkom overlast
Zeker als je door de komst van het flexwerken naar een kleinere kantoorruimte bent verhuisd, is het belangrijk om aandacht te besteden aan het voorkomen van overlast. Richt voldoende plekken in waar medewerkers zonder afleiding kunnen werken en installeer bijvoorbeeld scheidingswanden, of een geïsoleerde ruimte waar ze kunnen bellen of vergaderen zonder geluidsoverlast te veroorzaken voor collega’s. Zorg dan wel voor voldoende ventilatie van cvkoopjes.nl, want in kleine ruimtes kan het al vaak warm worden. Ook in een kleine ruimte kun je de akoestiek verbeteren met tapijt, gordijnen of akoestische wandpanelen, waardoor achtergrondgeluiden als minder storend zullen worden ervaren. Met deze tips richt je de ideale flexibele werkplek in.

   
Back to top button